Güner Yener’le sanat ve sanata bakış açımız ile ilgili sohbet

Dünyada ilk kez uygulanan, kendisinin “Yontubezek Tekniği” diye adlandırdığı bir teknikle döşenen yer karolarıyla İstanbul’un sanatsal meydanları arasına giren Maltepe Beşçeşmeler Meydanı’nın sanatçısı Güner Yener ile sohbet etme fırsatı yakaladık

Çöpçü heykelinden bahsetmesini istiyoruz kendisinden;
Bilmeyenler ve merak edenler için Çöpçü Heykeli hikayesinden bahseder misiniz?
Yine sıradan bir gün saat on gibi atölyeme geldim yukarı çıkmadan önce çınarın dibinde çaylarını içen arkadaşlar la selamlaştım ve buyur edildim. Arkadaşlarla çaylarımızı yudumlarken meydandaki heykelin kaldırılışına serzeniş de bulundum, belediyelerin sanata ve sanatçıya destek olacaklarına, yapılan sanat eserlerini dahi muhafaza edemediğinden bahsederken, esnaflardan da farklı serzenişler çıkmaya başladı. Birisi kaldırılan heykel için, ‘abuk sabuk bir şeydi’ diğeri ‘siz sanatçılar halkın anlayacağı heykeller yapsanız biz bile sahip çıkarız’ gibi cümleler kururken dayanamadım ve kaldırılan heykelin yerine ben bir heykel yapma sözü verdim. Hem de kendilerinin anlayacağı bir heykel olacağını söyledim.
Sohbet esnasında meydanı süpüren temizlik görevlisi, elinde fırçası ve süpüre süpüre bize doğru geldiğini gören bir arkadaş, ‘…geç bunları, yapabiliyor musun bunun heykelini, yap da görelim.’ dedi.

Güner Yener - Çöpçü HeykeliHani bir söz vardır; ‘Körün istediği bir göz Allah verdi iki göz’ misali. Yarım saat önce balkonuma yapmış olduğum heykeli sol eli havada diye eleştiren esnaf, benim emekçi heykeli yapamayacağımı iddia edip ‘yapabiliyorsan yap’ demez mi.
15 gün sonra Cumhuriyet Bayramı, ve belediyenin kaldırmış olduğu heykelin yerine 29 Ekim’de çöpçü heykelini dikeceğime söz verdim.
29 Ekim günü ise söz verdiğim gibi heykeli bitirmiş ve geniş bir katılımla emekçi heykelini Maltepelilere hediye etmiştim.
Heykel o zamandan bu yana meydanda büyük ilgi gördü, fakat bir sabah geldiğimde gördüm ki, heykel saldırıya uğramış ve parçalanmış. İnsanların böyle bir sanat eserine sahip çıkmalarını umuyordum. Çünkü ben onların heykelini yapmıştım, o heykel tüm emekçileri temsil ediyordu. Onlar parçalayacak ben ise yapacaktım. Tekrar yaptım, birkaç kez daha saldırdılar ama ufak hasarlarla atlattık…
Sadece sizi çöpçü heykeli ile tanımıyoruz, bildiğimiz kadarıyla siz Maltepe sevdalısı bir sanatçısınız, biraz da yontubezek ve Maltepe ilişkisinden bahsedebilir misiniz?
Yontubezek, yılların birikiminin hayat bulma şeklidir. Güzel sanatlar eğitimi aldığım dönem, beni rahatsız eden, tatmin etmeyen sanat ritüellerinin dışına çıkma çabalarım, sanat disiplinleri arasındaki ilişki konusunda araştırmalarım, beni sanatın yanında bir kimyager, fizikçi veya matematikçi gibi araştırma ve geliştirmeye zorladı.
Bu çalışmamın son evresi ise Maltepe Belediyesi’nin bana Beşçeşmeler Meydanı ile ilgili bir önerimin, tavsiyemin sorulması aşamasına denk gelmesi oldu.
Güner Yener - YontubezekYani netleştirmiş olduğum yontubezek yöntemini, uygulama için imkânımın olmadığı bir dönemde böyle bir teklifin gelmiş olması yontubezek’i Maltepe’ye kazandırdı.
Bilindiği üzere, 2009 yerel seçimlerinde Maltepe’de belediye başkan adayı olarak seçimlere girdim. O dönem sokak sokak gezip projelerimi anlattım. Seçilseydim tüm kaldırımlara yontubezek tekniğini uygulamayı düşünüyordum… Maltepelilerin ayaklarının altına halı sermeyi planlamıştım. Ancak, Maltepe Beşçeşmeler’de uygulama şansı buldum.
Yontubezek uygulamasını otuz sanatçı ile otuz altı bin doğal taşı dantel gibi işleyerek bir buçuk yılda tamamlayabildik.
Yontubezek tekniği, tarihi Beşleşmeler Meydanı projesiyle, “İmar, Şehircilik ve Estetik” dalında en prestijli yerel yönetim ödülleri olarak kabul edilen “Altın Karınca Belediyecilik Ödülü”nü Maltepe Belediyesi’ne kazandırdı.
Yontubezek, özel üretilmiş solvent içermeyen UV dayanıklılığı olan çevre dostu, sürtünmeye, darbeye ve eksi/artı 150 derece ısıya dayanıklı, cam kadar parlak olmasına karşın kaymayan, üzerine basıldığında vakumlama özelliği olan, kimyasal kullanılarak yaptığım özel bir sanat tekniğidir. Bu tekniği ilk kez Beşleşmeler Meydanı’nda kullandım.
Bu yönüyle ilk kez kamusal alanda uygulanan ‘‘Yontubezek Tekniği’’ dünyanın hiçbir yerinde yapılmamış örnek bir sanat eseri niteliği olarak tanımlanıyor.
Böyle bir çalışma dünyanın neresinde uygulansa, böyle bir sanat eseri, belediye, sanat ensttütüleri veya anıtlar kurulu tarafından tanıtımı yapılır korumaya alınırdı. Fakat bizde durum böyle olmadı.
Tanıtım panosu dahi koyduramadığım esere açılış dahi yapılmadı. Defalarca uyarmama rağmen karlı günlerde solüsyonla buzlanma önlenmesi gerekirken, böyle bir çalışmaya asfaltı dahi patlatan tuzlama çalışmaları yapıldı.
Yontubezek’in akıbeti budur!
Sahi, yapmış olduğunuz bir anıt vardı, o ne oldu?
Anıt Girne Mahallesinde, belediyenin deposunda, dikileceği günü bekliyor.
Anıt hakkında bizi bilgilendirebilir misiniz?
Maltepe’ye bir vefa borcu diyebilirim. Maltepe’den askere gidip şehit olanların anısına yapmış olduğum bir eser.
Şehitlerin Maltepe’deki köklerini temsilen üç ayak, ortasında hilal’i temsil eden küre, şehit’i temsilen de, gök yüzüne yükselen yıldızdan oluşuyor.
Anıt, eser kaidesi hariç sekiz metre yüksekliğinde.
Umarım, en kısa sürede “Maltepeli şehitler”i simgeleyen anıteseri, hak ettiği yerde görürüz.

GÜNER YENER:
29 Ocak 1964 Ardahan da doğmuştur. Ressam, heykeltıraş, fotoğraf sanatçısı ve sanat eğitimcisidir.
Köy enstitülü bir öğretmen olan Mihrali ve Çiçek Yener in oğludur.
İlköğretim yıllarında, sanata olan yakınlığı başlayan Güner yener, 1980 ihtilali öncesi lise yaşamını bırakmak zorunda kalmış ve bir fotoğraf atölyesinde Cengiz Kaluç ustasının yanında usta çırak ilişkisiyle fotoğraf sanatını geliştirmiştir.1987 yılında Nermin hanımla evlenmiştir. Gözde ve Özgün Ekin isimlerinde iki kız çocuğu vardır. 1990 yılında yarım kalan lise eğitimini dışarıdan bitirme kararı almış ve aynı öğretim yılında lise eğitimini tamamlamıştır. 1992 yılına kadar fotoğrafla birlikte cam, gravür ve yayıncılık denemelerinde bulunmuş 1992 yılında İstanbul da Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Resim İş Öğretmenliği bölümüne dereceyle girmiştir.
Üniversitenin ilk yılları Nevhiz Tanyeli’den desen eğitimi, Barika İpek Bayrak’tan heykel, Ramiz Aydın’dan ise resim dersleri alan Güner Yener, buradaki eğitim biçimselliğinden sıkılarak eğitim konusunda kendi araştırma ve çalışmalarına başlar. Geliştirdiği teknikleri pratiğe dökmek amacıyla İstanbul da Kadıköy ilçesinin Moda semtinde kendi çalışma atölyesini kurarak eğitim çalışmalarına bu atölyede yön veren sanatçı, aynı atölyede sanat disiplinleri arasındaki ilişki konusunda araştırmalarına yön vermiştir.
2001 yılında yarım kalan eğitimini sonlandırmak amacıyla tekrar Marmara Üniversitesi’ndeki öğrencilik yaşamına dönen Güner Yener, aynı yıl bu okuldan resim-iş öğretmeni olarak mezun olur. Bir yandan çalışır bir yandan öğretmeye devam eder. Çalışmalarına bilgisayar destekli yeni açılımlar da getiren sanatçı kavramsal ve dijital sanat disiplinlerinde de çalışmalar yapmıştır.
Son yirmi yılın en etkili sanat eğitimcilerindendir. Sanatçı, güzel sanatlar eğitiminde desenin önemini şiar edinmiştir
1993 de başlayan eğitim konusundaki çalışmalar serüveni sanatçıyı kamçılayıp başarı hırsını daha da artırdığından misyonunu her zaman korumayı başardı, 1980 yılından beri Maltepe / Esenkent’te stüdyoculuğun yanında birçok sivil toplum kuruluşlarında görev aldı.
Halen Anadolu Güzel Sanatlar Derneği’nde başkanlık görevlerini sürdürmektedir.
İstanbul Maltepe’de kendi atölyesinde desen ağırlıklı eğitim çalışmalarının yanı sıra bilimin farklı alanlarında da araştırma ve uygulama yöntemleri geliştirmeye özen göstermektedir.
Güner Yener, bu çalışmalarını önce yaşadığı semtin insanlarıyla paylaşmayı uygun görür.
Çöpçü heykeli de bu anlayış üzerinden doğmuştur. Belediyenin Beşçeşmeler Meydanı’nda soyut bir heykeli kaldırmasına sinirlenen sanatçı, çöpçü heykeli fikrini oluşturmuştur.

ozgurifade

Next Post

Vartolu çocuklar büyüledi

Paz Haz 18 , 2017
Muş’un Varto ilçesinde taşımalı eğitim veren köy okulundaki yetenekli çocukların oluşturduğu Hamurpet Ortaokulu 11 Köyün Orkestrası, Sansev İstanbul Uluslararası Çoksesli Korolar Festivali’nde sahne aldı. Türkçe, Kürtçe ve İngilizce eserler seslendiren çocuklar, izleyenleri büyüledi. Etkinlikte bir konuşma yapan Maltepe Belediye Başkanı Ali Kılıç, “Demek ki o coğrafyaya el uzatınca, Anadolu’nun her […]
Vartolu cocuklar buyuledi

Son Yazılar

%d blogcu bunu beğendi: