BAŞARININ TATLI KOKUSU: ‘BULGARİSTAN LAVANTA’DA NASIL LİDER OLDU?’

Başarının Tatlı Kokusu: Bulgaristan Lavanta’da Nasıl Lider Oldu?


Provence’ın pitoresk mor tarlaları lavanta düşünüyorsanız, Fransa akla gelebilir. Romalıların favori kokusu, kozmetik, koku ve hatta – arıların yardımıyla – bal yapmak için kullanılır. Bununla birlikte, son yıllarda, Doğu Avrupa’daki eski komünist ülke olan Bulgaristan, lavanta yağı üretiminde dünya lideri olmak için Fransa’yı geride bıraktı.

Bulgaristan’ın Gül Vadisi’nin kalbinde, Balkan dağlarının eteklerinde, küçük Tarnicheni köyünün etrafındaki tarlalar her geç ilkbaharda mor renge dönüşüyor. Bu arada, Fransız lavanta üretimi, bakteriyel bir enfeksiyon nedeniyle son on yılda büyük kayıplara uğradı .

Enio Bonchev uçucu yağ damıtma tesisinin sahibi Filip Lissicharov

Tarnicheni’deki Enio Bonchev uçucu yağ damıtımının sahibi Filip Lissicharov, “Birinin boşluğu doldurması gerekiyordu” diyor. Komünizmin çöküşü ve devlet mülkiyeti sonrasında 1992’de devraldı, ancak iş 1909’da ailesi tarafından kuruldu. Bu yılki çiçek mahsulü artık hasat edilmeye devam ederken, Bulgaristan’ın lavanta yetiştirme geleneği 20. yüzyılın başlarına dayanıyor.

Bulgaristan’ın tarım alanındaki kar amacı gütmeyen araştırma grubu InteliAgro’nun CEO’su Nikolay Valkanov, “Bulgaristan ve Fransa daha önce yer değiştirdi, Bulgaristan 70’lerde / 80’lerde en büyük lavanta üreticisi oldu” diyor. InteliAgro’ya göre, Bulgaristan 2012’de tacı Fransa’dan geri aldı ve lavanta tarlaları on yıl öncesinin beşte birinden daha azını 180sq (69sq mil) kapsayacak şekilde genişledi.

Bay Lissicharov’un ailesi içki fabrikasını 1909’da kurdu

Orta ve Doğu Avrupa’daki bir düşünce kuruluşu olan Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Merkezi (Dava) ekonomisti Krisztof Glowacki, ucuz işgücü, iyi bir iklim ve uzun lavanta yetiştirme geleneğinin Bulgaristan’ın başlıca avantajları olduğunu söylüyor. AB rakamlarına göre Bulgaristan, Avrupa Birliği’nde saatlik en düşük saatlik işgücüne sahip, 6,00 € (7 $; 5,47 £), Fransa’daki 36,60 €.

Bay Glowacki, bunun Bulgar lavanta yağının Fransız eşdeğerinin fiyatının yarısından daha az olmasına yardımcı olduğunu söyledi. Fransız üretimi düştükçe, Bulgar petrolünün daha ucuz maliyetinin büyük kozmetik şirketleri gibi alıcılar için cazip olduğunu söylüyor. Tarnicheni’de Bay Lissicharov’un firması şu anda lavanta yağı üretmek için bu yılki çiçekleri damıtıyor. Çiçekler buharda pişirilir ve bu nem toplanır ve konsantre edilerek yağ oluşturulur.

Neredeyse tüm petrol, şirketin yaptığı lavanta suyu da ihraç edilecek. İkincisi suya çiçek ekleyerek ve kaynamaya getirerek üretilir. Lissicharov, “Ne yazık ki lavanta üretimimizin% 99’u ihracata gidiyor. Bulgaristan hala bu özel esansiyel yağı ana hammadde olarak kullanan iyi gelişmiş bir kozmetik endüstrisine sahip değil.”

Bulgaristan Ulusal Uçucu Yağlar, Parfümeri ve Kozmetik Birliği’ne göre ABD, dünyanın en büyük lavanta yağı tüketicisidir, ancak Bulgaristan’ın ihracatının ana alıcıları Almanya, Fransa ve Avusturya’dır. Lavanta iyi büyümek için tam güneşe ve iyi drene edilmiş toprağa ihtiyaç duyar. Bitki Akdeniz ülkelerinden kaynaklanmıştır, bu nedenle baharın sonlarında ve yaz başlarında gelişmek için 20-30C sıcaklıklara ihtiyaç duyar.

Bununla birlikte, bazı çeşitler İngiltere gibi ülkelerde başarılı bir şekilde yetiştirilebilir. Ve son zamanlarda , İngiliz lavanta yağı satışlarının bu yıl keskin bir şekilde arttığı bildirildi. İşçilik maliyetleri lavanta yağı fiyatında rol oynasa da, sonuçta kalitesine düşer. Ve birçoğu Fransız yağının en iyisi olduğunu söylüyor.

Fransız Esansiyel Yağları Mesleklerarası Komitesi Başkanı ve Distillerie des 4 Valees’in (Dört Vadi İçki Fabrikası) sahibi Alain Aubanel, Fransa’da üretimin son yıllarda artmasına rağmen, odağın kaliteye odaklandığını söylüyor.

“Fiyatlar açısından rekabet edemeyeceğimiz doğrudur” diyor. “Bununla birlikte, kalite, know-how, izlenebilirlik ve toprağa adapte edilen çeşitler açısından, gerçekten oynayacağımız önemli bir kartımız var. “Şarap gibi. Fransa’da kullandığımız çeşitler Bulgaristan’da kullanılanlarla aynı değil. Aynı iklim değil ve üretim süreci de tamamen farklı.” Bu bazı alıcılar için önemlidir.

“Koku üzerine, Fransız yağının aromatik meyan kökü tipi üst nota ile çiçek, meyveli, kamusal bir kokuya sahip olduğu düşünülmektedir,” diyor İngiltere’de bir koku ve tatlandırma firması Treatt’ın küresel analitik bilimler yöneticisi Tracey Smith.

“Bulgar yağı bazen çiçek ve meyveli olarak tanımlanabilir, ancak biraz sert çimenli üst nota ile daha az taze. En yüksek dereceli AOP Fransız ince lavanta, deniz seviyesinden en az 800 m yukarıda yetiştirilmelidir.” Smith, şirketinin fiyatından dolayı firmasının Fransızlardan çok daha fazla lavanta aldığını da sözlerine ekledi.

“Eğer güzel bir koku yaratacaksanız, o zaman en iyi lavanta istersiniz. El yıkama için bir koku yaratıyorsanız, o zaman Bulgar lavanta iyidir, Ve çok, çok daha ucuzdur.” Düşünce tankı ekonomisti Bay Glowacki, “Lavanta ürünlerine olan talep tamamlayıcı tıp ve aromaterapiye olan ilgiye bağlı olabilir.” Diyor. Ancak gelecek güzel kokmaktan uzak olabilir.

Yine de, Bulgaristan’da maaş artış eğiliminin, lavanta yetiştiriciliğini giderek daha az kârlı hale getireceğini düşünüyor. Ve uzun vadede, lavanta hassas bir ürün olduğu için iklim değişikliğini bir risk olarak görüyor.
“Ancak,” diyor, “daha az gelişmiş bölgelerde gelir elde etmek için bir fırsat sunduğu için, sektörün sosyal önemi [uzun vadeli iklim kaygıları] çok daha yüksektir.” (Lorelei Mihala -BBC)
04 Ağustos 2020 / ÖZGÜR İFADE

ozgurifade

Next Post

KILIÇDAROĞLU'NUN MİLİTANLARINDAN SONRA İNCE'Yİ FETÖCÜLERDE HEDEF ALDI

Sal Ağu 4 , 2020
‘Kimler Kimlerle Beraber!…Hem Kılıçdaroğlu’cular Hem Fetöcüler Saldırıyor HAYIRDIR!’Eski CHP yeni KÖP (Kılıçdaroğlu Örgütü Patisi) İstanbul il başkan yardımcısı Kılıçdaroğlu’nun hemşehrisi Burkay Düzce’nin Muharrem İnceyi hedef almasından sonra bu kez de fetöcüler hedef aldı. FETÖ’nün kritik isimlerinden firari Tuncay Opçin, CHP’li Muharrem İnce’yi hedef aldı. CHP’nin 37. Olağan Kurultayı sonrası Muharrem […]

Son Yazılar

%d blogcu bunu beğendi: