BİR ENDONEZYA EFSANESİ VEBA KOVAN YEMEK

Efsaneye göre, Yogyakarta şehrine bir veba geldiğinde, sultan vatandaşlarına sayur lodeh pişirmesini ve 49 gün boyunca evde kalmasını emretti. Ve veba sona erdi. Efsaneye göre, veba Endonezya’nın Java adasındaki Yogyakarta şehrine geldiğinde, sultan vatandaşlarına sayur lodeh pişirmesini ve 49 gün boyunca evde kalmasını emretti . Veba sona erdi. Ve bu güne kadar devam eden bir uygulama başladı.

Sayur lodeh yedi temel içerikten ve baharatlı hindistancevizi sütünden yapılmış basit bir sebze köri. Çanak üzerinde çalışan beslenme uzmanları, anti-enflamatuar özelliklere sahip olduğu düşünülen galangal gibi ilavelerin sağlık yararlarına işaret ediyor. Mevsimsel, elde edilmesi kolay malzemelerden yapılmış böyle bir yemeğin karantina için mükemmel hale getirdiğini tahmin ettiler.

Ancak padişahın sayur lodeh pişirme emriyle ilgili en önemli şey, bunun sosyal dayanışmaya çekiciydi. Aynı şeyi aynı anda pişiren tüm bir şehir güçlü bir beraberlik duygusu yaratır. Cava mirasının mimarı, öğretmeni ve öğrencisi Revianto Budi Santoso, “Cava inancının birçok yönü gibi, amaç talihsizlikten kaçınmaktır” dedi. “Uğursuz şeylerden kaçınmak, bireysel olarak bir şey başarmaya önceliklidir. Cava, hiçbir engel olmadığında hayatın kendisine baktığını düşünüyor. ”

Cava yemeği bir bütün olarak sembolizm açısından zengindir. Örneğin, nasi tumpeng , koni şeklindeki sarı pirinç kulesinin taçlandırdığı et ve sebzelerin bir karışımıdır. Yemeğin sunumunun, Tanrı altındaki dünyanın düzenini yansıtması gerekiyor. Nasi kuning , yeni evlere ve işletmelere nimet getirdiği düşünülen aromatik sarı pirinç yemeğidir. Zerdeçal içki jamu , adını “sağlık için dua” anlamına gelen Cava kelimesinden alır ve sakinlik getirdiği iddia edilir.

Sayur lodeh, bu sembolizmi dilsel ve numerolojik olarak genişletir. Hindistan cevizi sütü – melinjo (zeytin benzeri bir meyve), melinjo yaprağı, chayote (bir tür kabak), uzun fasulye, patlıcan, nefesi ve tempeh – tabanına eklenen yedi anahtar bileşenin her biri, sembolik bir anlama sahiptir. hecelerinin sesinden türetilir. Cava inancının birçok yönü gibi, amaç talihsizlikten kaçınmaktır

Cava yılında wungu ait wungu Terong (patlıcan) mor değil, aynı zamanda bir şey “uyandırmak” gibi anlamına gelir; iken lanjar ait kacang lanjar (yeşil fasulye) “nimetlerinden” eşittir. Yedi öğeyi bir araya getirdiğinizde büyüye yaklaşan bir şey var. Sayur lodeh pişirme ritüeli, antropolog Clifford Geertz’in Cava kültürünün merkezi bir özelliği olarak tanımladığı bir tür toplumsal ayin olan bir slametan örneğidir . Slametanın çarpıcı bir özelliği kaderciliği; sayur lodeh, gerçekten işe yarayacağı beklentisi olmadan gerçekleştirilir.

Santo Sayso, “Sayur lodeh’in bireysel bir şey olmaması ilginçtir” dedi. “Bu, herkesi yenecek gibi görünen bir talihsizliğe yanıt. Bu, kaçınılmaz olduğu kadar, muhtemelen kaçınılmaz olan bir şeyi hafifletme çabasıdır. ”

Bir yabancı için, sayur lodeh hikayesinin büyüsü ile ilgili çekici şeylerden biri, ne kadar mantıksız olmasıdır. Malzemeler, herhangi bir Javanese köylüsünün elinden alması muhtemel şeylerin bir listesidir. Yemeğin hazırlanması basittir: tüm malzemeleri bir tencereye koyun, ardından ateşe asın. Geçmişte, yemek, iki kraliyet yadigarından (peygamber Muhammed’in mezarından alınan malzemeden yapılmış bir mızrak ve kutsal bir bayrak) sokaklardan geçtikten sonra başlayacaktı. Günümüzde daha çok normal bir yemek gibi. Dilsel ve numerolojik karmaşıklığın yanı sıra, derin sundalık olmasa da, bu slamentanı cazip bir şekilde zıt hale getiren bir pratiklik vardır.

Sayur lodeh yapmak kolay olsa da, kökenleri karmaşıktır. Bazı akademisyenler geleneğin 10. yüzyılda Java’nın merkezi medeniyet gününe kadar uzandığına inanıyorlar. Lodeh, 1006’da Merapi Dağı’nın büyük patlaması sırasında sakinlerin güvenli bir şekilde barınmalarını sağladı. İspanyolca ve Portekizce Java’ya uzun fasulye tanıttı. Yine de diğerleri, bunun 19. yüzyılda icat edilen bir “eski gelenek” olduğunu iddia ettiler: 20. yüzyılın başlarında, Yogyakarta entelektüelleri, birçok ulusal efsanenin farklı olarak keşfedildiği bir dönem olan Endonezya Ulusal Uyanışının kalbindeydi, kutladı ve yarattı.

Başka bir şey değilse, sayur lodeh efsanesi 20. yüzyılın başlarında güçlendirildi. En ünlü örnek, Sultan HB VIII döneminde Java’nın yirmi yılı aşkın süredir ardışık butonik veba dalgalarından muzdarip olduğu 1931’den geliyor. Ancak kayıtlar, sayur lodeh’in 1876, 1892, 1946, 1948 ve 1951’de krize yanıt vermek için pişirildiğini de gösteriyor. Konuları daha da karmaşık hale getirmek için, zamanla sayur lode, tüm Malay Takımadaları arasında popüler hale geldi. Yemeğin neden, ne zaman ve nasıl geliştiğini izole etmek hızla zorlaşır.

Yemek tarihçisi Khir Johari bu tür soruların alakasız olduğuna inanıyor. “Yiyeceklerin tarihine baktığımızda, cazibe noktalara katılmaya çalışmaktır, böylece monosentrik bir hikaye elde edersiniz,” dedi, “ancak birden fazla yaratım merkezi olabilir.”

“Singapur’daki Çin Peranaken topluluğu, lontong (sıkıştırılmış pirinç) ile yediğiniz bir tür sarı sebze güveci olarak sayur lodeh’e hizmet ediyor ,” dedi, “Cava Singapurluları zerdeçal olmadan beyaz bir lodeh yapıyor.”

Artık Endonezyalılar geleneksel gıdalarımızın sağlık yararlarını fark etmeye başlıyor Johari için, Sayur lodeh’in Malay Takımadaları’nı oluşturan kültürlerin yamasıyla yayıldığı şekliyle dönüşüm, gıda, sosyal adetler ve çevre arasındaki etkileşimi göstermektedir. Yogyakarta’yı çevreleyen yemyeşil tarım arazileri, köylülerin veba ve volkanik patlamalarla yüzleşmesini sağlayan sebzeleri tedarik ederken, bölgeye karantina yeni gelen gezginlere tecrit demek olan büyük deniz düğümleri hakimdir. Muhtemelen Cava denizcileri Yogyakarta’nın dışındaki yemeği popülerleştirmekten sorumlu görünüyorlar: çorbalar, tavuklar ve sayur lodeh gibi köriler bir gemide sıkıştıklarında çok pratik hale geliyorlar.

Ve yemek gelişmeye devam ediyor. Günümüzün hiper-kentsel Güney Doğu Asya şehirlerinde sayur lodeh sağlık gıdası olarak yeniden keşfedildi. Aynı zamanda hızla büyüyen bir orta sınıfın dikkatini çeken bir miras yemeği haline geliyor: Instagram üretimi için sayur lodeh’in zengin renkleri karşılaştırma, rekabet ve dikkat çekici görüntülere katkıda bulunuyor.

“İlk benim dükkanım sosyal medya yararına jamu içmek için kullanılan insanları açıldığında: bu tür bir şey ‘temasa benim kültürle ne kadar Bak’,” Nova Dewi Setiabudi çalışır kim söyledi Suwe Ora Jamu cafe M’de Jakarta’nın yenilikçi bölgelerinden biri olan Bloc. “Ama şimdi Endonezyalılar geleneksel gıdalarımızın sağlık yararlarını fark etmeye başlıyorlar; defne yaprağı, limon otu ve havlıcan gibi malzemelerin tıbbi faydalarını her zaman fark etmiyoruz. ”

Yogyakarta dışında, sayur lodeh tam anlamını yitirmiş olabilir, ancak yine de bir şekilde sadece gıdadan daha fazlası olan bir yemek olarak kabul edilmektedir. Nova, “Lodeh basit bir besindir,” dedi, ama arkasında büyük bir felsefe – bilgelik – var. Anahtar taze malzemeler. ”

Şimdilik, Jakarta’nın değişen yemek modalarının Yogyakarta’daki yemeğin popülaritesi ile çok az ilgisi var. Covid-19 nedeniyle sayur lodeh pişirmek için bir talimat yakın zamanda WhatsApp grupları aracılığıyla şehir etrafında paylaşıldığında, mevcut Yogyakarta Sultanından iddia edildiği gibi, sakinlerin çoğu kalbi aldı, yemeği hazırlayan ve komşularıyla paylaşan insanlarla . Yogyakarta, otellerin, alışveriş merkezlerinin ve yeni bir havaalanının hızla inşasıyla son 20 yılda değişime uğradı, ancak ritüel ve güvence ihtiyacı değişmedi. Eğer bir şey varsa, iletişimdeki teknolojik gelişmeler eski duygusal reflekslerin devam eden önceliğini vurgulamak için çalıştı.

Ancak, Yogyakarta’daki hiç kimse WhatsApp mesajlarının padişahdan gelip gelmediğinden emin değil. Saray, yerel bir gazeteye sahip olmadığını söyledi, ancak bu inkâr herkes tarafından inanılmıyor. Yogyakarta, bir cumhuriyet içindeki özerk bir krallık olan Endonezya’da bir anomali iken, mevcut sultan modernleştirici bir figür olarak görülmeye istekli ve kendini yemeğe bağlı batıl inançlardan uzaklaştırmak istiyor gibi görünüyor. Geleneği kabul etme konusundaki tutumu politik risk açısından açıklanabilir: mevcut pandemi bağlamında, halk sağlığı yetkilileri Mayıs ayında Ramazan sonunda Endonezya’yı dolaşacak olan milyonlarca kişinin farkında olmadan Covid-19’u onlar. Yogyakarta’da teyit edilen davalar hala çok düşük olsa da, Ancak, bu mantığa sempati duyulabilirken, bu sayur lodeh için yerel hevesin yanlış yerleştirildiği anlamına gelmez. Yogyakarta halkı krize her zaman olduğu gibi cevap verdi: sayur lodeh pişirerek. Komutanın sultandan gelip gelmediği onlar için önemli değildi. Şimdi 49 gün bekliyorlar.

SAYUR LODEH TARİFİ:

Hazırlama süresi: 15 dakika | Pişirme süresi: 20 dakika | Porsiyon: 4

İçindekiler:

50g melinjo, 100g melinjo yaprağı, 200g chayote, 100g uzun fasulye, 1 mor patlıcan, 1 jackfruit, 1 adet tempeh, 100 ml hindistan cevizi sütü

Baharatlar:

6 arpacık, 3 diş sarımsak, 1 çay kaşığı kişniş tozu, 1 yemek kaşığı tuz, Tatmak için şeker, 1 kırmızı biber, 3 yeşil biber, 1cm havlıcan, 1 defne yaprağı

Sebze hazırlama:

Chayote’u soyun ve küpler halinde kesin Uzun fasulyeleri 2 cm’lik parçalar halinde kesin Patlıcanı küpler halinde kesin Soyun ve nefesi doğrayın

Baharat hazırlığı:

Püre sarımsak, arpacık, kişniş, tuz ve şeker, Kırmızı biber ve yeşil biber dilimleyin

Nasıl pişirilir:

Hindistan cevizi sütünü baharatlarla karıştırırken kaynatın. Pişene kadar galangal, nefesi, chayote, melinjo ve uzun fasulyeleri ekleyin. Pişene kadar melinjo yaprağı, biber, patlıcan ve tempeh ekleyin.

KAYNAK: Scott Anthony, Culinary Roots , BBC Travel makalelerinden seçilmiştir.

12 Mayıs 2020 / ÖZGÜR İFADE

ozgurifade

Next Post

EVCİL HAYVANLARDA KORONAVİRÜS ALARMI!

Sal May 12 , 2020
‘ABD Gıda ve İlaç Dairesinden (FDA); Kedi, Köpek, dağ gelinciği ve hemcins Türleri İçin Koronavirüs Uyarısı’ABD Gıda ve İlaç Dairesi: Kedi ve köpekler de sosyal mesafe uygulamalı. Ülkede en az 4 evcil kedide koronavirüse rastlanması sonrası ABD Gıda ve İlaç Dairesi (FDA) evcil hayvan sahipleri için yeni tavsiyelerini yayımladı. ABD […]

Son Yazılar

%d blogcu bunu beğendi: