Ana Sayfa Dünya, Gündem, Sağlık 2 Haziran 2020

DAHA UZUN ÖMÜR İÇİN BİLEŞENLER

Daha uzun ömür için bileşenler Bir avuç küçük kasabada uzun ömür var. Yaşam tarzlarıyla ilgili yaşam şansınızı…

Daha uzun ömür için bileşenler

Bir avuç küçük kasabada uzun ömür var. Yaşam tarzlarıyla ilgili yaşam şansınızı 100’e çıkarabilecek olan nedir?

Biri tropikal ormanlarla çevrili bir kasaba ve sörfçüler arasında popüler olan plajlar, ikisi Akdeniz’in turkuaz sularında sarp adalar, dördüncüsü Japon takımadalarının kuyruğunda, sonuncusu ise Kaliforniya’da adı “ güzel tepe ”.

İlk bakışta, bu beş yeri birbirine bağlayacak pek fazla şey görünmeyebilir – Kosta Rika’daki Nicoya, İtalya’daki Sardunya, Yunanistan’daki Ikaria, Japonya’daki Okinawa ve Kaliforniya’daki Loma Linda. Dünyanın farklı köşelerine dağılmışlar ve daha farklı görünemiyorlardı.

Ancak uzun ve sağlıklı bir yaşam sürmek isteyen herkes için, bunlar belki de doğmuş olabilecek en iyi beş yerdir. Bunlar, insanların 100 yaşına kadar yaşama şansının ABD ortalamasının on katından fazla olduğu Mavi Bölgelerdir.

Mavi Bölge terimi ilk olarak Sardunya’daki ölüm oranlarını araştıran İtalyan epidemiyolog Gianni Pes ve Belçikalı demograf Michel Poulain’den kaynaklandı. 2000’lerin başında mavi uzun ömürlü bölgeleri işaretlediklerinde, adadaki Nuoro eyaletinde özellikle yüksek yaşam beklentileri kümesi buldular. Amerikalı gazeteci Dan Buettner ile birlikte çalışarak, o zamandan beri dünyadaki diğer birkaç bölgeyi belirlediler – 2008’de konuyla ilgili en çok satan kitabı çıkaran çalışma.

onraki 12 yıl içinde, birçok bilim adamı Mavi Bölgeler hakkındaki araştırmalarını sürdürdü ve bu bölgelerdeki uzun ömürlülüğü açıklayabilecek şeylerle ilgili ilginç hipotezler.

Kullanım ömrü piyango

Önce genel kalıpları inceleyelim. Buettner orijinal kitabında araştırdığı gibi, Mavi Bölgelerdeki insanların yaşam tarzları belirli özellikleri paylaşır.

Birincisi diyet. Özellikle geçmişte, Mavi Bölgelerdeki birçok insan ılımlı olarak yemek yeme eğilimindeydi. Örneğin Okinawa’da yaşlılar eski “ Hara hachi bu” kuralına uyarlar – sadece mide% 80 dolana kadar yemek. (Bilimsel çalışmalara göre, bu ortalama bir yetişkin için mevcut önerilere göre yaklaşık % 10 daha az kalori anlamına gelmektedir .)

Ve bu yaşlanmayı yavaşlatıyor gibi görünüyor.

Wisconsin Üniversitesi’nde metabolizma ve yaşlanmayı araştıran Rozalyn Anderson tarafından yapılan uzun süreli hayvan çalışmaları, benzer “kalori kısıtlı” diyetleri takip eden makakların kanser, diyabet ve kalp hastalığı gibi yaşa bağlı hastalıklarda önemli ölçüde daha düşük bir risk taşıdığını göstermiştir. . Onlar bile genç görünmek – makak kürk örneğin gri renge daha uzun sürdü.

Okinawa’da yaşlılar eski “Hara hachi bu” kuralına uyarlar – sadece mide% 80 dolana kadar yemek

Kalori kısıtlamasının normalde metabolizmamızın sonucu olan ve hücrelerimize zarar verebilecek toksik serbest radikallerin oluşumunu azalttığı görülmesine rağmen, bu etkilerin arkasındaki tam mekanizmaları henüz anlamıyoruz. Bazı bilim adamları, vücudun azaltılmış kalori tüketimini çok hafif bir stres olarak deneyimlediğini ve bu da sinyallerini hücrelerin bakımına odaklanmak için değiştirdiğini (örneğin, yeni doku oluşturmak yerine) tartıştılar.

Boston, Massachusetts’te Harvard Üniversitesi’nde bir genetikçi olan Diddahally Govindaraju’ya göre bu, DNA’mızda kanser gibi hastalıklara yol açabilecek zararlı mutasyonlar oluşturma riskini azaltır . “Kalori kısıtlamasının DNA hasarını azalttığı ve DNA onarımını iyileştirdiği görülüyor” diyor. “Ve genom bütünlüğü yüzüncü yıl arasında bir özellik gibi görünüyor.” Oldukça tutumlu olmasının yanı sıra, Mavi Bölgelerdeki diyetler çoğunlukla bitki tabanlıdır ve bu da daha büyük kalp sağlığına katkıda bulunabilir.

Manevi bağlantı

Yeme alışkanlıklarına ek olarak, bu yüzüncü yılların zevk aldığı sosyal yaşamlar da eşit öneme sahiptir: Mavi Bölgelerdeki insanlar oldukça entegre topluluklarda yaşama eğilimindedir. Sosyal bağlantı duygusunun stresin etkilerini azaltmaya yardımcı olduğu kabul edilirken, bu dostlukları sürdürme sorumluluğu daha büyük zihinsel ve fiziksel aktiviteyi teşvik ediyor. Bir meta analizde, Provo, Utah’daki Brigham Young Üniversitesi’nde psikolog olan Julianne Holt-Lunstad, ilişkilerimizin kalitesinin sağlığımız için egzersiz veya diyet kadar önemli olduğunu buldu .

Din, Mavi Bölgeler’de önemli bir sosyal bağlantı kaynağı sunmaktadır. Loma Linda halkı çoğunlukla Yedinci Gün Adventistleriyken, örneğin Nicoyans ve Sardunyalılar Katolik, İkaryalılar Yunan Ortodoks ve Okinawa’da yerliler Ryukyuan dinini uyguluyorlar . Amerikan Yaşam Tarzı Tıp Dergisi için bir makale yazan Buettner, görüştüğü 263 Blue Zone yüzüncü yıldönümünün beşinin dışında bir tür manevi topluluğun nasıl bir parçası olduğunu anlattı.

Sağladıkları sosyal bağlantıya ek olarak , dini uygulamalar da yaşam için bir amaç hissi sunar ve birlikte inananların yaşam beklentilerine bir ila beş yıl eklediği düşünülen üzüntü sırasında teselli sunar . Ateistler için bu kötü bir haber, elbette, ancak inançsız insanların aynı faydalardan yararlanabilmeleri için başka yollar da olabilir. Bazı şehirler , teorik olarak, ilahi müdahale inancı olmadan aynı yaşamı artıran etkilerin çoğuna sahip olması gereken, benzer düşünen bireylerin tefekkür, meditasyon ve sosyal destek için zaman sunan laik meclislere zaten sahiptir . Doğada dehşet biz deneyimi de benzer yararları olabilir.

Demleme zamanı mı?

Mavi Bölgeler arasındaki bu geniş benzerliklerin ötesinde, bazı benzersiz tuhaflıkları da bize olağanüstü uzun ömürlülüğün sırlarına dair bazı ipuçları verebilir.

Diyetin spesifik unsurları söz konusu olduğunda, örneğin, Yunan Ikaria adasında, nüfusun günde birkaç bardak çay ve kahve içtiği biliniyor ve bunun azaltılmış ile ilişkili olduğu görülüyor. bölgede kardiyovasküler hastalık . Bulgu, başka yerlerden günde yapılan bu sıcak içeceklerden birkaç bardak içmenin kardiyovasküler hastalık gibi sorun riskini azaltabildiğini gösteren uzunlamasına çalışmalara uygun görünmektedir . Bu, magnezyum, potasyum, niasin ve E vitamini gibi antioksidan görevi gören ve birçok hastalığın arkasındaki toksik serbest radikalleri silip süpüren birçok mikro besin içermesinden kaynaklanabilir.

Yunan kahve – uzun ve dar bir tencerede ince öğütme kaynatarak yapılan – bu serbest bırakır beri vücut için özellikle iyi olduğu düşünülmektedir klorojenik asitler olarak bilinen polifenoller, , vücutta iltihabı azaltır . Enflamasyon, atardamarlarınızda kalp krizi ve felçlere yol açan plakların büyümesini teşvik etmek gibi yaşa bağlı birçok hastalığa katkıda bulunur, bu nedenle klorojenik asitler gibi anti-enflamatuar polifenollerin düzenli tüketimi bu hasarı azaltabilir.

Bir adada yaşayan insanlar için beklediğiniz kadar balık bile yemiyorlar – Christina Chrysohoou

Bu içecekler aynı zamanda daha düşük tip II diyabet riski ile de ilişkilidir . Çeşitli yollarla, klorojenik asitler gibi anti-enflamatuar ve antioksidan özelliklere sahip bileşiklerin, hücrelerimizin enerji alımını düzenleyerek ve insülin direnci geliştirmelerini önleyerek – diyabetin öncüsü olan kan şekeri düzeylerini stabilize ettiği görülmektedir . Ikaria’daki kardiyovasküler hastalıkların çalışmasında baş yazar olan Yunanistan’daki Atina Üniversitesi’nden Christina Chrysohoou “Glikozun faydalı metabolizmasını teşvik ediyor” diyor.

Kafeinli içecekler kesinlikle hayatın garantili bir iksiri değildir. Ancak orta, düşük kalorili bir diyetle birlikte, daha uzun ve daha sağlıklı bir varlığa katkıda bulunabilirler. Okinawa ve Sardunya’daki yiyecekler gibi, Ikaria’daki diyet de et açısından düşük ve taze meyve ve sebzelerde yüksektir. Chrysohoou, “Bir adada yaşayan insanlar için beklediğiniz kadar balık bile yemiyorlar” diyor.

Acı-tatlı çözümler

Benzer çizgiler boyunca, Okinawa sakinlerinin olağanüstü uzun ömürlülüğü, en yaygın iki bileşeninden çok fazla ilgi yarattı: tatlı patates ve acı kavun – yaşamı uzatan özelliklere sahip olabilir.

Pirinç, Japonya’nın çoğu için temel karbonhidrat olsa da, tatlı patates, 1600’lerde ilk kez piyasaya sürüldüğünden beri Okinawa’da en yaygın karbonhidrat olmuştur . Beyaz ekmek gibi gıdaların aksine, düşük glisemik indekse sahiptir, bu da enerjisinin kan dolaşımına yavaşça salındığı anlamına gelir. Ayrıca A, C ve E vitaminleri gibi besinler ile yoğundur: zararlı serbest radikalleri temizleyebilen ve aynı zamanda iltihabı azaltan antioksidanlar.

Tatlı patateslerin potasyum içeriği kan basıncını düşürmeye yardımcı olur. Yumru ayrıca lif bakımından yüksektir (sağlıklı bir bağırsak mikrobiyomu için gereklidir) ve kolesterol ve doymuş yağ açısından düşüktür, bunların hepsi kronik hastalık riskini azaltmalıdır.

Bu arada acı kavun, biraz siyah çay gibi bir tada sahip, topuzlu bir salatalığa benziyor. Salata ve tempuradan meyve suyu içeceklerine kadar çeşitli yemeklerde kullanılır. Ikaria’daki Yunan kahvesi gibi, glikoz alımını ve metabolizmasını stabilize edebilen , insülin direnci ve tip II diyabet riskini azaltabilecek bileşikler içerir .

Önümüzdeki yıllarda çok daha fazla örnek olabilir. Örneğin Okinawa’da tüketilen deniz yosunu, yosun ve yosun gibi besin açısından yoğun deniz organizmaları da yaşa bağlı hastalıkları ortadan kaldırma potansiyellerine artan ilgi çekmektedir.

Cankurtaran bir manzara

Daha az araştırılmış, ancak eşit derecede cezbedici olan, bu insanların yaşadıkları yerin olağanüstü ömürleri hakkında bazı ipuçları tutabilme olasılığıdır.

Örneğin Sardunya Mavi Bölgesi, adanın inanılmaz derecede dağlık ve nefes kesen güzel bölgelerinde yer alır – genellikle sahilden süpürülen engebeli araziyi tanımlamak için “Selvaggio Blu” (Mavi Vahşi) olarak adlandırılır. Sardunya’da yaşayan yüzüncü yılların çoğu , dik yamaçların zaten zorlu günlük yaşamlarının fiziksel aktivitesini arttırdığını tahmin etmek için Pes ve Poulain’e öncülük eden çiftlik işçileriydi . Doğal manzara ve geleneksel yaşam tarzı sayesinde sporculardı.

Ege genelinde, Chrysohoou, İkarya’daki Mavi Bölgede düşük ama önemli düzeyde radyoaktivite varlığı ile ilgilendi . Ada esas olarak jeolojik olarak farklı iki bölgeye ayrılmıştır: tortul metamorfik kayadan oluşan doğu ve radyoaktif radonu ünlü kaynaklarına sızdıran bir granit yatağında yer alan batı.

Şaşırtıcı bir şekilde, nüfusun uzun ömürlülüğü bu hafif radyoaktif bölgelerde en yüksek iken, doğudaki insanlar biraz daha düşük yaşam sürelerine sahiptir. (Adanın batısındaki bu kaynakların yerliler tarafından “ölümsüz su” ürettiği söyleniyor.) Bu sadece bir tesadüf olabilir, ancak Chrysohoou, düşük çevresel radyasyon seviyeleri arasında bu şaşırtıcı ilişkiyi bulan ABD’deki araştırmalara işaret ediyor. ve uzun ömürlülük.

Şaşırtıcı bir şekilde, nüfusun uzun ömürlülüğü hafif radyoaktif bölgelerde en yüksek gibi görünüyor

Chrysohoou, “Kayalık Dağ Devletleri, Körfez Ülkelerine kıyasla daha düşük bir kanser ölümü prevalansına sahip,” diyor Chrysohoou – yine de Idaho, Colorado ve New Mexico’daki arka plan radyasyonu Louisiana’daki doğal arka plan radyasyonunun üç katı kadar yüksek , Mississippi ve Alabama. Birkaç hayvan çalışması da, çok düşük bir radyasyon dozunun, muhtemelen kalori kısıtlamasının küçük ama faydalı stresinin hücreler içindeki koruyucu mekanizmaları tetikleyebileceği gibi, bir anti-enflamatuar tepki ve DNA onarımını indükleyebileceğini bulmuştur .

Şimdilik, bulgu bir merak olarak kalmaktadır. Daha birçok çalışma, bu modellerin diğer faktörler ve potansiyel mekanizmaları ile açıklanamayacağını doğrulamak zorunda kalacaktır; Chrysohoou kesinlikle radyoaktif içeceklerin gençliğin zor iksiri olabileceğini öne sürmüyor. “Radyoaktivitenin sağlığınız için iyi olmasını beklemek oldukça tehlikelidir” diye itiraf ediyor.

Denetleme ilkesi

Açıkçası, Mavi Bölgelerin istisnai uzun ömürlülüğü tek bir sihirli bileşenle sınırlandırılamaz, ancak bazıları bölgeler arasında paylaşılan ve bazıları her bir yere özgü olan birçok faktörün birleşimidir. Bu, mucizevi bir yaşlanma karşıtı iksir ya da süpergıda keşfi kadar cazip olmasa da, yine de bu keşiflerden öğrenmenin birçok yolu vardır.

Bol miktarda meyve ve sebze ile yemek yemek, bol egzersiz yapmak, kahve ve çay içmek ve manevi teselli yer bulmak (ister kilise ister uzun bir dağ yürüyüşü olsun) – bunlar günlük yaşamlarımızda inşa edebileceğimiz şeylerdir.

David Robson – bbc future

02 Haziran 2020 / Abidin SARI-ÖZGÜR İFADE



Tema Tasarım |