Ana Sayfa Dünya, Gündem 21 Haziran 2020

DÜNYA OKYANUS TABANLARININ BEŞTE BİRİ HARİTALANDI

Dünya’nın okyanus tabanının beşte biri artık haritalandı. Okyanus tabanının tam bir haritasının oluşturulmasını canlandırmak isteyen girişim, bu…

Dünya’nın okyanus tabanının beşte biri artık haritalandı.

Okyanus tabanının tam bir haritasının oluşturulmasını canlandırmak isteyen girişim, bu görevin beşte birinin tamamlandığını söylüyor. Ne zaman Nippon Vakfı-GIBCO Seabed 2030 Projesi 2016 yılında başlatıldı, küresel okyanus tabanının% 6’sı da modern standartlar olarak adlandırılabilecek kadar incelenen edilmişti.

Bu sayı şimdi sadece geçen yılki% 16’dan% 19’a yükseldi.

Avustralya’da neredeyse iki katına eşdeğer bir alan olan 2019’da GEBCO ızgarasına 14,5 milyon km2’lik yeni batimetrik (derinlik) veriler dahil edildi. Bununla birlikte, gezegenin büyük bir kısmını eşlenmemiş kabul edilebilir bir dereceye kadar bırakıyor.

“Bugün% 19 seviyesinde duruyoruz. Bu, hâlâ araştırmak, hala haritalamak için okyanusların% 81’inin daha var. Bu, önümüzdeki on yılda yakalamamız gereken Mars’ın yaklaşık iki katı büyüklüğünde bir alan,” proje direktörü Jamie McMichael-Phillips BBC News’e verdiği demeçte. Bu sayfanın üst kısmındaki harita, önümüzdeki yıllarda GEBCO’nun karşılaştığı zorlukları göstermektedir.

Siyah, okyanus tabanının şeklinin doğrudan yankılanan ölçümlerini almadığımız alanları temsil eder. Blues su derinliğine karşılık gelir (daha derin mor, sığ daha açık mavi). Kara bölgelerde neler olduğu hakkında hiçbir fikrimiz olmadığını söylemek doğru değil; uydular aslında bize çok şey öğretti. Bazı uzay aracı , yerçekimi topografisini , yerçekiminin yukarıdaki su yüzeyini şekillendirdiği yoldan çıkarabilen altimetre enstrümanları taşır – ancak bu sadece bir kilometreden daha iyi bir çözünürlük sağlar ve Seabed 2030’un her yerde en az 100m çözünürlük arzusu vardır.

Birçok nedenden ötürü daha iyi deniz tabanı haritaları gereklidir. Tabii ki navigasyon ve su altı kabloları ve boru hatları döşemek için gereklidirler. Balıkçılık yönetimi ve korunması için de önemlidirler, çünkü vahşi yaşamın toplanma eğilimi sualtı dağlarının etrafındadır. Her bir dikiş yeri bir biyolojik çeşitlilik etkin noktasıdır. Ek olarak, sağlam deniz tabanı okyanus akıntılarının davranışını ve suyun dikey karışmasını etkiler.

Bu, gelecekteki iklim değişikliğini öngören modelleri iyileştirmek için gerekli olan bilgidir – çünkü ısıyı gezegenin etrafında hareket ettirmede kritik bir rol oynayan okyanuslardır. Ve dünyanın farklı bölgelerinde deniz seviyelerinin nasıl yükseleceğini tam olarak anlamak istiyorsanız, iyi okyanus tabanı haritaları şarttır.

GEBCO şebekesine son zamanlarda aktarılan verilerin çoğu bir süredir varlığını sürdürüyor, ancak kamu malı dışında “rafta oturuyor”. Bu bilgileri elinde bulunduran şirketler, kurumlar ve hükümetler bu bilgileri şimdi teslim ettiler – ve muhtemelen bu gizli kaynağın hala daha yayınlanması bekleniyor.

Ancak yeni alımlar da gerekli olacaktır. Bunlardan bazıları büyük bir kitle kaynaklı çabadan gelecek – büyük ve küçük gemilerden, dünyayı geçerken yankı sondaj ekipmanlarını rutin olarak işleten. Küçük tekneler bile – balıkçı tekneleri ve yatlar – sonar ve navigasyon ekipmanlarına veri kaydediciler ekleyerek rol oynayabilir. Çok etkili bir strateji, dünyanın daha uzak bölgelerinde faaliyet gösteren İngiliz Antarktika Araştırması (BAS) tarafından kanıtlanmıştır ve bu, gemilerin izlediği rotaları karıştırmaktır.

BAS bilim adamı Dr Rob Larter, “Çok erken bir zamanda, yalnızca ilgili alanda değil, nereye gideceğimiz yolunda, geçişte verilerin toplanması gerektiği ethosunu kabul ettik.”

“Bunun güzel bir örneği , Drake Passage bölgesinin (Güney Amerika ve Antarktika arasında) yakın zamandaki batimetrik haritası . Bunların çoğu, farklı araştırma projeleri tarafından havalandırılıp gittikleri yerlere gidip gelirken elde edildi. “

Yeni teknoloji GEBCO’nun arayışında kesinlikle merkezi olacak.

Deniz tabanı araştırmaları yapan İngiltere-İngiltere’nin önde gelen şirketi Ocean Infinity şu anda Armada adını verdiği bir yan kuruluş aracılığıyla robotik yüzey gemileri filosu inşa ediyor . Bu start-up’ın MD’si Dan Hook, düşük maliyetli, mürettebatsız araçların 2030 şebekesindeki daha yol dışı konumlardaki bazı boşlukları kapatmanın tek yolu olabileceğini söylüyor.

BBC News’e şunları söyledi: “Kıyıya yakın bölgelerde deniz dibinin haritalamasına baktığınızda, iş durumunu çok hızlı bir şekilde görüyorsunuz. İster rüzgar çiftlikleri ister kablo döşeme için olsun – ne olduğunu bilmek isteyen birçok insan var Ama gezegenin bu çok uzak bölgelerinde, durum gerçekten sadece bilimsel bir alan. “

Jamie McMichael-Phillips, herkesin bir araya gelmesi durumunda projesinin hedefine ulaşılabileceğinden emin. “Kendime güveniyorum, ama bunu yapmak için ortaklıklara ihtiyacımız olacak. Hükümetlere ihtiyacımız var, sektöre ihtiyacımız var, akademisyenlere, hayırseverlere ve vatandaş bilim adamlarına ihtiyacımız var. insanlık için kesinlikle temel ve gerekli olan bir okyanus haritası. “

GEBCO, Okyanusların Genel Batimetrik Grafiğini temsil eder. Okyanus tabanının tamamını haritalama yetkisine sahip tek hükümetlerarası kuruluştur. Seabed 2030 projesinin son statüsünün Dünya Hidrografi Günü’ne denk geldiği açıklandı. Jonathan Amos

BBC Bilim Muhabiri

21 Haziran 2020 / ÖZGÜR İFADE

Google News XX Sitesi


Tema Tasarım |