Ana Sayfa Dünya, Gündem, Teknoloji 14 Şubat 2021

NASA’DAN YENİ DÜNYA KEŞFİ

NASA’nın TESS, Genç Yıldızlar Nehrinde Yeni Dünyalar Keşfediyor

NASA’nın Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) gözlemlerini kullanarak , uluslararası bir gökbilimci ekibi, Güneşimizin TOI 451 olarak adlandırılan çok daha genç bir versiyonunun yörüngesinde dönen Dünya’dan daha büyük bir sıcak dünya üçlüsü keşfetti. Sistem, yakın zamanda keşfedilen Balık-Eridanus akışında yer almaktadır. , gökyüzünün üçte biri boyunca uzanan güneş sistemimizin yaşının% 3’ünden daha az olan yıldızlardan oluşan bir koleksiyon.

NASA’nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi’nden edinilen bilgilere göre; Gezegenler, Ekim ve Aralık 2018 arasında çekilen TESS görüntülerinde keşfedildi. TOI 451 ve gezegenlerinin takip çalışmaları, NASA’nın o zamandan beri emekli olan Spitzer Uzay Teleskobu kullanılarak 2019 ve 2020 yıllarında yapılan gözlemleri ve birçok yer temelli tesisleri. NASA’nın Yakın Dünya Nesnesi Geniş Alan Kızılötesi Araştırma Gezgini (NEOWISE) uydusundan alınan arşiv kızılötesi verileri – 2009 ve 2011 yılları arasında önceki adı WISE altında toplandı – sistemin serin bir toz ve kayalık moloz diski tuttuğunu öne sürüyor. Diğer gözlemler, TOI 451’in muhtemelen gezegenlerin çok ötesinde birbirlerini çevreleyen iki uzak yıldız yoldaşına sahip olduğunu gösteriyor.

Araştırmayı yöneten Hanover, New Hampshire’daki Dartmouth Koleji’nde fizik ve astronomi profesörü yardımcısı Elisabeth Newton, “Bu sistem gökbilimciler için birçok kutuyu işaretliyor” dedi. Sadece 120 milyon yaşında ve sadece 400 ışıkyılı uzaklıkta, bu genç gezegen sisteminin ayrıntılı gözlemlerine izin veriyor. Ve Dünya’nın iki ila dört katı büyüklüğünde üç gezegen olduğu için, gezegen atmosferlerinin nasıl evrimleştiğine dair teorileri test etmek için özellikle umut verici hedefler yapıyorlar. ”

Bulguları bildiren bir makale 14 Ocak’ta The Astronomical Journal’da yayınlandı ve çevrimiçi olarak erişilebilir.

Samanyolu galaksimizin yerçekimi yıldız kümelerini veya cüce galaksileri parçalara ayırdığında yıldız akıntıları oluşur. Tek tek yıldızlar, kümenin orijinal yörüngesi boyunca hareket ederek yavaş yavaş dağılan uzun bir grup oluşturur.

2019 yılında Viyana Üniversitesi’nden Stefan Meingast başkanlığındaki bir ekip Avrupa Uzay Ajansı’nın verileri kullanıldı Gaia misyon için keşfetmek yıldızlı büyük konsantrasyonlarını içeren takımyıldızların adını Balık-Irmak akışı. 14 takımyıldız boyunca uzanan dere, yaklaşık 1300 ışıkyılı uzunluğundadır. Ancak, akış için başlangıçta belirlenen yaş, şu anda düşündüğümüzden çok daha eskiydi.

2019’un sonlarında, New York City’deki Columbia Üniversitesi’nden Jason Curtis liderliğindeki araştırmacılar, düzinelerce yayın üyesi için TESS verilerini analiz etti. Daha genç yıldızlar, eski meslektaşlarından daha hızlı dönerler ve ayrıca güneş lekeleri gibi daha koyu, daha soğuk bölgeler gibi göze çarpan yıldız lekelerine sahip olma eğilimindedirler. Bu noktalar görüşümüze girip çıktıkça, bir yıldızın parlaklığında TESS’in ölçebileceği küçük değişiklikler üretebilirler.

TESS ölçümleri , yıldız lekeleri ve akarsu yıldızları arasında hızlı dönme konusunda çok büyük kanıtlar ortaya çıkardı . Bu sonuca dayanarak Curtis ve meslektaşları, akarsuyun sadece 120 milyon yaşında olduğunu buldular – ünlü Pleiades kümesine benzer ve önceki tahminlerden sekiz kat daha genç. Balık-Eridanus akışının kütlesi, gençliği ve yakınlığı onu yıldız ve gezegen oluşumunu ve evrimi incelemek için heyecan verici bir temel laboratuvar haline getiriyor.

Makalenin yazarlarından ve bilim yardımcısı Jessie Christiansen, “TESS’in neredeyse tüm gökyüzünü kapsayan kapsama alanı sayesinde, bu akışın üyeleri yörüngede dönen gezegenlerin aranmasını destekleyebilecek ölçümler bizim için zaten mevcuttu” dedi. Kaliforniya, Pasadena’da Caltech tarafından yönetilen güneş sistemimizin ötesinde dünyaları araştırmak için bir tesis olan NASA Exoplanet Archive’de liderlik ediyor . “TESS verileri, dış gezegenler ve sistemleri hakkında bildiklerimizin sınırlarını yıllarca zorlamamıza izin vermeye devam edecek.”

Gökbilimciler tarafından daha çok CD-38 1467 olarak bilinen genç yıldız TOI 451, Eridanus takımyıldızında yaklaşık 400 ışıkyılı uzaklıkta yer almaktadır. Güneşimizin kütlesinin% 95’ine sahiptir, ancak% 12 daha küçüktür, biraz daha soğuktur ve % 35 daha az enerji yayar. TOI 451, her 5.1 günde bir, Güneş’ten beş kat daha hızlı dönüyor.

TESS, bizim perspektifimizden bir gezegen yıldızının önünden geçtiğinde meydana gelen hafif, düzenli kararmaları, geçişleri arayarak yeni dünyaları tespit eder. Üç gezegenden geçişler TESS verilerinde belirgindir. Newton’un ekibi, TESS bulgularını destekleyen ve olası alternatif açıklamaları ortadan kaldırmaya yardımcı olan Spitzer’den ölçümler aldı. Ek takip gözlemleri, merkezi Goleta, California’da bulunan küresel bir teleskop ağı olan Las Cumbres Gözlemevi’nden ve Avustralya’daki Perth Exoplanet Survey Telescope’tan geldi.

TOI 451’in en uzak gezegeni bile, Merkür’ün Güneş’e yaklaştığından üç kat daha yakın yörüngede dönüyor, bu nedenle tüm bu dünyalar oldukça sıcak ve bildiğimiz gibi yaşama karşı konuksever değil. Sıcaklık tahminleri, en içteki gezegen için yaklaşık 2,200 Fahrenheit (1,200 santigrat derece) ile en dıştaki gezegen için yaklaşık 840 F (450 C) arasında değişir.

TOI 451 b yörüngesinde her 1.9 günde bir, Dünya’nın yaklaşık 1.9 katı büyüklüğünde ve tahmini kütlesi Dünya’nın iki ila 12 katı arasında değişiyor. Bir sonraki gezegen olan TOI 451 c, her 9,2 günde bir yörüngeyi tamamlar, Dünya’dan yaklaşık üç kat daha büyüktür ve Dünya’nın kütlesinin üç ila 16 katı arasında yer tutar. En uzak ve en büyük dünya olan TOI 451 d, her 16 günde bir yıldızın etrafında döner, gezegenimizin dört katı büyüklüğündedir ve dört ila 19 Dünya kütlesi arasındadır.

Gökbilimciler, bu kadar büyük gezegenlerin, yakındaki yıldızlarından gelen yoğun ısıya rağmen atmosferlerinin çoğunu korumalarını beklerler. Bir gezegen sistemi TOI 451’in yaşına ulaştığında atmosferlerin nasıl geliştiğine dair farklı teoriler, çok çeşitli özellikleri öngörür. Bu gezegenlerin atmosferlerinden geçen yıldız ışığını gözlemlemek, bu gelişim aşamasını incelemek için bir fırsat sağlar ve mevcut modellerin kısıtlanmasına yardımcı olabilir.

NASA’nın Greenbelt, Maryland’deki Goddard Uzay Uçuş Merkezi’nde astrofizikçi olan Elisa Quintana, “Bir gezegenin atmosferine farklı dalga boylarında giren yıldız ışığını ölçerek, onun kimyasal bileşimini ve bulutların veya yüksek irtifa tehlikelerinin varlığını çıkarabiliriz” dedi. “TOI 451’in gezegenleri, Hubble ve yakında çıkacak olan James Webb Uzay Teleskobu ile bu tür çalışmalar için mükemmel hedefler sunuyor.”

WISE’nin gözlemleri, sistemin 12 ve 24 mikrometre dalga boylarında insan gözüyle görülemeyen kızılötesi ışıkta alışılmadık derecede parlak olduğunu gösteriyor. Bu, kayalık asteroit benzeri cisimlerin çarpıştığı ve kendilerini toz haline getirdiği bir enkaz diskinin varlığına işaret ediyor. Newton ve ekibi diskin boyutunu belirleyemezken, onu yıldızdan Jüpiter’in Güneşimizden olduğu kadar uzakta merkezlenmiş dağınık bir kaya ve toz halkası olarak tasavvur ediyorlar.

Araştırmacılar ayrıca TESS görüntülerinde TOI 451’den yaklaşık iki piksel uzaklıkta görünen soluk bir komşu yıldızı da araştırdılar. Gaia verilerine dayanarak, Newton’un ekibi bu yıldızı, TOI 451’den ışığının oraya ulaşması 27 gün sürdüğü kadar uzakta bulunan yerçekimine bağlı bir yol arkadaşı olarak belirledi. Aslında araştırmacılar, yoldaşın muhtemelen her biri Güneş kütlesinin yaklaşık% 45’ine sahip olan ve enerjisinin yalnızca% 2’sini yayan iki M-tipi cüce yıldızdan oluşan ikili bir sistem olduğunu düşünüyor.

TESS, Cambridge, Massachusetts’teki MIT tarafından yönetilen ve işletilen ve NASA’nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi tarafından yönetilen bir NASA Astrofizik Gezgini görevidir. Ek ortaklar arasında Falls Church, Virginia merkezli Northrop Grumman; NASA’nın Kaliforniya’nın Silikon Vadisi’ndeki Ames Araştırma Merkezi; Astrofizik Merkezi | Harvard & Smithsonian, Cambridge, Massachusetts; MIT’nin Lincoln Laboratuvarı; ve Baltimore’daki Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü. Dünya çapında bir düzineden fazla üniversite, araştırma enstitüsü ve gözlemevi misyonun katılımcısıdır.

NASA’nın Güney Kaliforniya’daki Jet Tahrik Laboratuvarı, NASA’nın Washington’daki Bilim Görev Müdürlüğü için NEOWISE’i yönetiyor. Uzay aracını Boulder, Colorado’daki Ball Aerospace & Technologies Corp. Bilimsel veri işleme, Pasadena’daki Caltech’teki IPAC’da gerçekleştirilir. Caltech, NASA için JPL’yi yönetiyor.
14 Şubat 2021 / ÖZGÜT İFADE