A.Baybars Göğez
Köşe Yazarı
A.Baybars Göğez
 

ULUSAL VE İL SU KURULLARI kurulması ile havza yönetimi yönetmeliği Resmi Gazetede yayımlandı.

İlk tespitlerime göre yorumlarımı aşağıda paylaşıyorum.  Su konusunda bence çok önemli 2 sorun var; 1.Sulama birliklerinin DSİ'ye bağlı olması. DSİ/ Devlet yatırımcı olmalı. Hiçbir dönemde kamu iyi işletmeci olamamıştır. Sanırım 2011'den itibaren öyle. Önerim; Büyükşehirlerde Su ve Kanal idarelerine, İllerde İl Özel idaresine bağlanmasıdır. 2.Neredeyse kayyuma devredilmeyen birlik yok. Nedeni elektrik borçları. Kooperatifler, belediyeler ile ortak projeler yaparak yenilenebilir enerji sistemi kurup, elektrik faturası riskini çözüyor. Hatta bir süre sonra yatırım kendini amorti edince, kooperatife gelir getirmeye başlıyor. Hatırladığım ilk örnek, Denizli Bozkurt Belediyesi.  Diğer taraftan yönetmelik Md. 5'de ulusal Su kurulu ile diğer maddelerde il Su kurulları içinde her bakanlık temsilcisi var ama Enerji bakanlığı temsilcisi yok. Halbuki görevlerini SU- GIDA-ENERJİ- EKOSİSTEM olarak 4 madde halinde toplamiş. Üstelik en büyük sorun enerji. Hatta HES'ler bile.. Bakınız; "MADDE 5- (1) Ulusal Su Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: a) Kentlerde ve kırsalda su- gıda- enerji- ekosistem ilişkisini temel alan su arzına ilişkin kısa ve uzun vadeli plan, politika ve stratejileri oluşturmak." Yine her türlü planlamadan bahsedilmiş ancak su havzalarını korumak için su ihtiyacı olan veya olmayan bitki planlaması ile denetimi, kurulun görevleri arasında yok. Kendimce katkıda bulunmaya çalıştım. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/08/20240822-2.htm
Ekleme Tarihi: 24 Ağustos 2024 - Cumartesi
A.Baybars Göğez

ULUSAL VE İL SU KURULLARI kurulması ile havza yönetimi yönetmeliği Resmi Gazetede yayımlandı.

İlk tespitlerime göre yorumlarımı aşağıda paylaşıyorum. 

Su konusunda bence çok önemli 2 sorun var;

1.Sulama birliklerinin DSİ'ye bağlı olması. DSİ/ Devlet yatırımcı olmalı. Hiçbir dönemde kamu iyi işletmeci olamamıştır. Sanırım 2011'den itibaren öyle. Önerim;
Büyükşehirlerde Su ve Kanal idarelerine, İllerde İl Özel idaresine bağlanmasıdır.

2.Neredeyse kayyuma devredilmeyen birlik yok. Nedeni elektrik borçları.

Kooperatifler, belediyeler ile ortak projeler yaparak yenilenebilir enerji sistemi kurup, elektrik faturası riskini çözüyor. Hatta bir süre sonra yatırım kendini amorti edince, kooperatife gelir getirmeye başlıyor. Hatırladığım ilk örnek, Denizli Bozkurt Belediyesi. 

Diğer taraftan yönetmelik Md. 5'de ulusal Su kurulu ile diğer maddelerde il Su kurulları içinde her bakanlık temsilcisi var ama Enerji bakanlığı temsilcisi yok.

Halbuki görevlerini SU- GIDA-ENERJİ- EKOSİSTEM olarak 4 madde halinde toplamiş. Üstelik en büyük sorun enerji. Hatta HES'ler bile..
Bakınız;
"MADDE 5- (1) Ulusal Su Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Kentlerde ve kırsalda su- gıda- enerji- ekosistem ilişkisini temel alan su arzına ilişkin kısa ve uzun vadeli plan, politika ve stratejileri oluşturmak."

Yine her türlü planlamadan bahsedilmiş ancak su havzalarını korumak için su ihtiyacı olan veya olmayan bitki planlaması ile denetimi, kurulun görevleri arasında yok.

Kendimce katkıda bulunmaya çalıştım.

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/08/20240822-2.htm

Yazıya ifade bırak !

Diğer Yazıları

14
Ağustos
26
Nisan