Sedat Kaya
Köşe Yazarı
Sedat Kaya
 

BİR VAPUR GEÇER DATÇA ÖNÜNDEN...

Evimin manzarası Yunanistan'ın Tilos adası. Her gün komşunun en az 3 yolcu gemisi geçiyor gözümün önünden.Bu gemiler Yunan adalarını turluyor.Turistler, vatandaşlar deniz yolculuğuyla seyahat edebiliyor. O gemileri izlerken düşünüyorum.Neden bizde deniz ulaşımı yok? Olmamasının gerekçesi ne? Oysa Datça adeta bir ada konumunda. Üç tarafı deniz ile çevrili.Ve tarih boyu ticareti de, seyahatleri de deniz yoluyla gerçekleştirmiş. Şimdi ise denize sırtını çevirmiş.Varsa yoksa karayolu. Neden? Biliyor musunuz Datça'da bir zamanlar Marmaris'e, Bodrum'a, hatta İzmir'e yolcu gemileri ile gidiliyormuş. 1940'lı yıllarda Datçalılar kentlerine bir vapur iskelesi yapılması için siyasi otoriteye baskı yapmaya başlamışlar. Datçalılar'ın sesine kulak veren Muğla'da Halk Gazetesi 1 Haziran 1940 tarihli sayısında şöyle bir haber yapmış. "Vilayetimizin en mahrum yeri Datça’dır. Böyle olmakla beraber ilçenin çeşitli mahsûlatı, narenciyesi, palamudu pek öyle yabana atılamaz. Datça’nın geri kalmasının en önemli nedenlerinden birisi vapursuzluktur. İnsan cemiyetinin yaşamağa ihtiyacı çoktur. Burası eski önemli bir kültür merkezidir. Datça’nın en büyük sorunu vapur ihtiyacıdır. Datça’nın en büyük sorunu kenarından geçen vapurların kendisine uğramamasıdır. Bunun için yapılan tüm çabalar boşa çıkıyor. Datça’nın gelişmesi için buraya vapur uğramalı. ”Aynı gazete 21 Kasım 1942 tarihinde de şu müjdeyi vermiş."Datça’nın inkişafı ve ekonomisinin gelişmesi için vapura ihtiyaç vardır. Hususi olarak bilgi veren mebuslarımızın özel gayretleriyle Datça’ya vapur uğraması karar altına alındı. Datça’ya yakında vapur uğrayacak.”1956 yılına gelindiğinde devlet sonunda Datça'ya bir gemi iskelesi yapmaya karar vermiş.İller Bankası'ndan alınan 10.OOO liralık krediyle Palamutbükü'ne 15 tonluk gemilerinin yanaşabileceği bir iskele yapılmış. Ve her 15 günde bir Akdeniz posta vapurları Datça'dan Marmaris, Bodrum ve İzmir'e yolcu taşımış. Çiftçi mahsülünü, esnaf malını bu gemilerle alıcıya ulaştırmış. Siparişlerini bu gemilerle gerçekleştirmiş. Turistler bu gemilerle çevre ilçeleri dolaşmış. Bugün tek bir gemi uğramıyor.Ne gelen var, ne giden. Üstelik deniz ulaşımı karayolundan daha ekonomik olmasına rağmen. Otomotiv sanayi baronlarının gücü mü? Siyasi iktidarların vizyonsuzluğu mu?Gerçekten neden? ]]>
Ekleme Tarihi: 19 Mayıs 2022 - Perşembe
Sedat Kaya

BİR VAPUR GEÇER DATÇA ÖNÜNDEN...

Evimin manzarası Yunanistan'ın Tilos adası. Her gün komşunun en az 3 yolcu gemisi geçiyor gözümün önünden.Bu gemiler Yunan adalarını turluyor.Turistler, vatandaşlar deniz yolculuğuyla seyahat edebiliyor.

O gemileri izlerken düşünüyorum.Neden bizde deniz ulaşımı yok? Olmamasının gerekçesi ne? Oysa Datça adeta bir ada konumunda. Üç tarafı deniz ile çevrili.Ve tarih boyu ticareti de, seyahatleri de deniz yoluyla gerçekleştirmiş. Şimdi ise denize sırtını çevirmiş.Varsa yoksa karayolu. Neden? Biliyor musunuz Datça'da bir zamanlar Marmaris'e, Bodrum'a, hatta İzmir'e yolcu gemileri ile gidiliyormuş.

1940'lı yıllarda Datçalılar kentlerine bir vapur iskelesi yapılması için siyasi otoriteye baskı yapmaya başlamışlar. Datçalılar'ın sesine kulak veren Muğla'da Halk Gazetesi 1 Haziran 1940 tarihli sayısında şöyle bir haber yapmış. "Vilayetimizin en mahrum yeri Datça’dır. Böyle olmakla beraber ilçenin çeşitli mahsûlatı, narenciyesi, palamudu pek öyle yabana atılamaz. Datça’nın geri kalmasının en önemli nedenlerinden birisi vapursuzluktur. İnsan cemiyetinin yaşamağa ihtiyacı çoktur. Burası eski önemli bir kültür merkezidir. Datça’nın en büyük sorunu vapur ihtiyacıdır. Datça’nın en büyük sorunu kenarından geçen vapurların kendisine uğramamasıdır. Bunun için yapılan tüm çabalar boşa çıkıyor. Datça’nın gelişmesi için buraya vapur uğramalı.

”Aynı gazete 21 Kasım 1942 tarihinde de şu müjdeyi vermiş."Datça’nın inkişafı ve ekonomisinin gelişmesi için vapura ihtiyaç vardır. Hususi olarak bilgi veren mebuslarımızın özel gayretleriyle Datça’ya vapur uğraması karar altına alındı. Datça’ya yakında vapur uğrayacak.”1956 yılına gelindiğinde devlet sonunda Datça'ya bir gemi iskelesi yapmaya karar vermiş.İller Bankası'ndan alınan 10.OOO liralık krediyle Palamutbükü'ne 15 tonluk gemilerinin yanaşabileceği bir iskele yapılmış. Ve her 15 günde bir Akdeniz posta vapurları Datça'dan Marmaris, Bodrum ve İzmir'e yolcu taşımış. Çiftçi mahsülünü, esnaf malını bu gemilerle alıcıya ulaştırmış. Siparişlerini bu gemilerle gerçekleştirmiş. Turistler bu gemilerle çevre ilçeleri dolaşmış. Bugün tek bir gemi uğramıyor.Ne gelen var, ne giden. Üstelik deniz ulaşımı karayolundan daha ekonomik olmasına rağmen. Otomotiv sanayi baronlarının gücü mü? Siyasi iktidarların vizyonsuzluğu mu?Gerçekten neden?

]]>
Yazıya ifade bırak !

Diğer Yazıları

22
Temmuz
21
Temmuz
25
Kasım